Na vánoční pohlednici ze Třebíze v okrese Kladno čekal Vladimír Šubrt z Mariánských Lázní třináct dnů, pozdravu z Rožmitálu pod Třemšínem trvalo dokonce ještě o dva dny déle, než našel svého adresáta. „Pohled odešel z Rožmitálu 19. prosince a došel mi 3. ledna 2008, to je rekord v doručování,“ řekl Vladimír Šubrt.

„Zásilku s cédéčkem z německého Výmaru jsem dostal za dvanáct dnů, proč tedy tak dlouho trvalo, než mi přišla pošta v rámci České republiky?“ divil se nespokojený zákazník. „Moje maminka dostala před sto lety dopis hned druhý den a já v době moderních technologií čekám tak dlouho. Navíc při neustálém zdražování poštovních služeb bych očekával nějakou kvalitu a omluvu za čekání.“

„Pošta se každý rok v době vánočních svátků potýká s extrémním zatížením,“ reagovala mluvčí České pošty Dita Václavíková. „Letos jsme dokonce najímali brigádníky a obyčejné balíčky jsme doručovali i o Štědrém dnu.“

I ona ale považuje třináctidenní čekání na pohlednici za příliš dlouhé. „Lidé jsou zvyklí, že obyčejné zásilky chodí do dvou či tří dnů, ale při takovém zatížení, jako byly Vánoce, upřednostňujeme zásilky se zaplacenou službou přednostního dodání,“ konstatovala. „V tomto konkrétním případě se jednalo o nezapsanou zásilku, a i když je třináct dnů opravdu hodně, reklamační řízení by bylo obtížné. U nezapsaných zásilek negarantujeme dobu dodání.“

Podle mluvčí je to dáno jak kapacitou a možnostmi pošty, tak také rychlostí lidského faktoru zejména při ručním dotřiďování zásilek. „Když jsou na zásilkách chybné adresy, musí se ručně rozdělit, protože automatická třídicí linka si s tím neporadí,“ vysvětlila.

Na závěr sdělila, že na příští rok připravuje Česká pošta otevření logistických center na nejvíce exponovaných místech u velkých měst a dálnic, kde se budou dopisy, balíky a další zásilky ještě dotřiďovat, proto by nemělo docházet ke zbytečnému zdržování.