"Většina našich obyvatel je již zvyklá, že odstraňování technicky nezpůsobilých vozidel a vraků myslíme vážně. Proto dochází k jejich odklizení často hned při prvním upozornění, bez nutnosti našeho dalšího zásahu. V letošním roce je evidováno celkem 37 vozidel, která uvolnila místa na veřejných parkovištích nebo pozemcích města. Nesplňovala totiž některý ze zákonem daných parametrů pro provoz nebo odstavení a jejich provozovatelé byli strážníky upozorněni ke zjednání nápravy," říká za městskou policii její vedoucí Václav Pikrt. To je ten jednodušší případ. Pokud vlastník nebo provozovatel vozidla nijak nereaguje, je to těžší. Vozidlo nelze odstranit ihned, jak by si možná někteří přáli.

"Vždy se musíme držet platné legislativy. V mnoha případech se jedná o nekonečný boj, ale budeme se této činnosti důsledně věnovat i v následujícím roce. Za veškeré podněty ze strany veřejnosti děkujeme, neváhejte se proto na nás obracet i nadále," dodal Pikrt.

Městům pomohla novela zákona o pozemních komunikacích, která vešla v platnost v roce 2020. Předpis stanoví, že vlastník komunikace může provozovatele vozu, který má déle než půl roku propadlou STK a parkuje na veřejných plochách, vyzvat k jeho zprovoznění nebo odstranění. Za porušení zákona hrozí pokuta až 300 tisíc korun. Radnice majitelům posílá výzvu k vyřešení situace. Pokud provozovatel do dvou měsíců nereaguje, postupují podle zákona. Po marném uplynutí lhůty od doručení výzvy jsou města jako vlastníci pozemní komunikace oprávněna vozidlo odstavit na jiném vhodném místě a náklady za odstavení po provozovateli vozu vymáhat. Na odstavném místě musí auto stát další tři měsíce, než ho mohou města moci prodat v dražbě nebo nechat sešrotovat. Se skutečnými autovraky zacházejí úředníci poněkud odlišně, ty mohou zlikvidovat hned.