Jde o podnikání, nebo o elitní podporu určitým firmám? Vkládá karlovarská radnice desítky milionů korun do akciových společností, které sama založila, oprávněně? Nebo jde o institut veřejné podpory, který zakazuje legislativa Evropské unie? S tím si nyní lámou hlavu úředníci ve všech městech a obcích.

Přestože například vedení karlovarského magistrátu tvrdí, že normu v žádném případě nepřekračuje, osmimilionovou dotaci pro společnost KV Arena právě z důvodu konfliktu s veřejnou podporou stáhla. Tato akciová společnost od města nakonec obdržela pouze pět milionů. Město zákon šalamounsky obešlo. „O tuto částku navýšíme základní jmění společnosti. Institut veřejné podpory zde není na místě. Tento paragraf předběhl dobu v České republice,“ zdůvodnil postup magistrátu Petr Keřka (ODS), náměstek karlovarské primátorky. Přesto ale nedokázal zcela jednoznačně vyvrátit kritiku opozičních zastupitelů, kteří na konflikt s veřejnou podporou v případě KV Arény upozorňovali. „Toto nebezpečí zde reálně hrozí. KV Aréna navíc nesmí podle evropské legislativy přijmout od města žádnou finanční částku po dobu tří let,“ varoval zastupitel Petr Kulhánek (KOA). Ten zároveň Keřku požádal o detailní rozklad částky, kterou KV Arena od města získala. O stejný materiál požádal i Jaroslav Fujdiar z občanského sdružení O co jim jde? I jemu vadilo, že ačkoliv je multifunkční hala teprve ve výstavbě, KV Arena už polyká miliony z městského rozpočtu.

Ostatní společnosti města prý s veřejnou podporou problémy nemají. „Tato právní úprava není tak jednoznačná, jak by se mohlo zdát, a je nutné se zabývat každým případem jednotlivě. U dotací vůbec, protože jejich příjemcem je subjekt provozující sportovní či kulturní činnost, a není tedy účastníkem hospodářské soutěže,“ uvedl Jakub Kaválek, mluvčí radnice.

Podle výkladu karlovarského magistrátu se nedovolená veřejná podpora nevztahuje na závazky uzavřené před vstupem tohoto zákona v platnost. „To je například smlouva na dotaci pro provozovatele karlovarského divadla a podobně. Stejně tak se o veřejnou podporu nemůže jednat v případě dotace dopravním podnikům, protože tou město plní povinnost zajistit občanům dopravu ve městě,“ argumentuje mluvčí Kaválek.
Zda by město narušilo hospodářskou soutěž tím, že zvýhodnilo určité podniky, to záleží na posouzení Úřadu pro hospodářskou soutěž.