Přednáška na téma komunismus, na které den před výročím 17. listopadu na půdě ISŠTE Sokolov promluvil publicista Tomáš Kábrt, vyvolala pozdvižení v politických kruzích. Začal se o ni zajímat lídr krajských komunistů Jaroslav Borka. Ten chtěl například vědět, proč nebyl pozván někdo, kdo tehdejší dobu prožíval pozitivně. „Mohl to být někdo ze starší generace, kdo zastával nějakou funkci a v té době normálně fungoval," upřesnil Borka.

Vysvětlení požadoval po řediteli ISŠTE Sokolov Pavlu Janusovi. „Zřizovatel školy, tedy Karlovarský kraj, vznesl dotaz, na jakém základě byla beseda pořádána. Odpověděl jsem, že se jednalo o celorepublikovou akci, která byla zařazena v rámci výuky občanské nauky v tématech 'komunistický režim a jeho proměny v 50. a 60. letech, rok 1968, období normalizace a listopad 1989'," uvedl Janus.

Borka však tvrdí, že nikoho o žádné oficiální stanovisko nežádal. „Byl to můj osobní zájem. Sleduji vývoj a počínání pánů učitelů v této otázce a jsem příznivcem toho, aby žáci a studenti měli možnost debatovat o těchto problémech nejen se stranou, která si myslí, že má právo na výklad všeho," prohlásil náměstek hejtmana. „O přednášce pana Tomáše Kábrta na ISŠTE Sokolov k tématu 17. listopadu jsem si přečetl článek v tisku a zajímal jsem se o to, zda se akce zúčastnili ještě další hosté," uvedl. Podle něj měl být studentům umožněn i druhý pohled na vývoj historických událostí. „Máme v regionu kromě pana Kábrta další osobnosti, které mají jiné zkušenosti s tehdejším děním i náladou ve společnosti," obhajuje svůj čin lídr krajských komunistů.

Na otázku, zda se jedná o jeho obvyklý postup, odpověděl Jaroslav Borka, že se o besedy na školách zajímá již delší dobu. „Například jednomu z kantorů třeboňského gymnázia jsem doporučil, aby mezi žáky pozval sociologa Jana Kellera, který píše pro Právo a je levicově orientován," sdělil Borka. „Domnívám se, že na školách převažuje výklad pravicové politiky. Existuje ale také něco jiného. Vyjádření pana Kábrta mi připadalo laciné," dodal. Totalitní režim, kdy byla u moci tehdejší KSČ, náměstek nezavrhuje. „Ta doba měla řadu negativ, ale také spoustu pozitiv," doplnil.

Na školách by se však podle ministerstva školství měli pedagogové komunismem zabývat důkladněji. „Z ministerstva jsme dostali pokyn, abychom jako pedagogové vysvětlovali a objasňovali negativa totalitních režimů 20. století, tedy včetně komunismu," vysvětluje Daniela Synáčová, která na ISŠTE učí humanitní předměty.

Studentům byl před besedou promítán snímek České děti, který ukazuje příběhy mladých lidí, kteří se vzepřeli tehdejšímu politickému aparátu. „Rozhodla jsem se však na základě podnětu pana Borky, že jej mezi studenty pozvu také, aby mohl k promítanému filmu rovněž vyjádřit svůj názor," dodala Synáčová.

Více podrobností v úterním vydání Sokolovského deníku.

Autor: Filip Titlbach