Třetina řidičů na silnicích v Karlovarském kraji má poškozené přední světlomety u svých aut. Zhruba padesát procent světlometů pak nemá stejnou intenzitu. Řidiči také přiznali, že jen zřídka světla na svých vozech kontrolují. To je výsledek silniční kontroly Vidět a být viděn, zaměřené v regionu právě na testování a seřízení světlometů na autech.

„Na zimu je nutno vozidlo připravit. Změna počasí a povětrnostních podmínek je značná a odráží se na bezpečnosti jízdy. Každý by tak měl provést kontrolu vozidla před jízdou. Je nutno věnovat pozornost také skleněným částem vozu, jako jsou okna a světlomety," říká preventivní policistka Zdeňka Papežová.
Policisté se během bezpečnostní akce zaměřili na řidiče v Sokolově, Karlových Varech, Bochově, Ostrově, Nejdku, Chebu a Bečově. Celkem byla zkontrolována asi stovka řidičů, kterým pracovník BESIPu změřil výkon světel.

„Z celkového počtu kontrolovaných řidičů mělo 29,4% řidičů poškozený světlomet, světlomety o stejné intenzitě mělo pouze 55,3 % aut. Na otázku, zda řidič kontroloval osvětlení svého vozidla v posledním měsíci, odpovědělo kladně pouze 49,4 % řidičů," vyjmenovala ze statistiky Papežová.
Kontrola také ukázala na nejčastější nedostatky. Řidiči si podle policistů neuvědomují při používání denního svícení, že nesvítí zadními světly. Auta pak mají často světla špinavá, čímž se snižuje svítivost. „Například prasklá žárovka byla tím nejmenším problémem, tuto závadu řidiči dokázali odstranit hned na místě. Často ale měli šoféři i prasklá skla na světlometech, čímž se světlo nepravidelně rozptyluje."

Policisté také poukázali na to, že řada řidičů měla u světel nalepená takzvaná mračítka. „Ta ale snižují svítivost. U světel nesmí být nic takového umístěno," varovala policistka. Motoristé také používají silnější žárovky do světlometů. Ty sice mohou tvořit pocit lepšího výhledu, ale při dlouhodobém užívání se stává, že se optika světlometu, nezvyklá na tuto intenzitu světla, rychleji vypálí a ve výsledku auto svítí méně.

Při kontrole se objevila i auta, která měla na předním osvětlení instalované barevné, oranžové žárovky. To je však nezákonné a řidiči se často vymlouvají, že vůz už takto koupili. „Vpředu mohou být jen žárovky se světlem bílé barvy. To platí i pro jízdní kola a další dopravní prostředky. Řidič se vystavuje hrozbě až dvoutisícové pokuty," pokračovala. Muži v uniformách na silnicích v regionu jasně říkají, že závady, na které přišli, mohou vést až k závažným případům, jakým je usmrcení chodce. „V poslední době se velmi intenzivně mluví o reflexních doplňcích u chodců. Musíme si uvědomit, aby reflex správně fungoval, jak předpokládáme, je na něj třeba také správně posvítit a to bez správně seřízených světlometů nepůjde," doplnila Papežová.

Řidiči podobné bezpečnostní akce policie celkem vítají. „Člověk řídí denně, stává se to rutinou, a tak kontrole vozu patrně nevěnujeme potřebnou pozornost. Proto vnímám pozitivně tyto preventivní akce policie. Nejde o, v uvozovkách, šikanu na silnici, ale o cílenou prevenci. Osobně jsem si po kontrole nechal za 300 korun přeleštit přední světlomety, a když jdu k vozu, kouknu, jestli třeba nejsou od bahna," řekl řidič Martin Krátký.