Dobrou cestou, jak zvýšit přísun blahodárných nenasycených mastných kyselin z těchto plodů, je používání extra panenských olejů. Při lisování ze semen za studena zůstanou v oleji všechny zdravé látky. Proto jsou tyto oleje vhodné i jako součást zdravotních diet, například žlučníkové. Některé extra panenské oleje jsou vhodné pro prevenci kardiovaskulárních chorob. Právě ty jsou podle Ústavu zdravotnických informací a statistiky ČR už několik let nejčastějším důvodem úmrtí Čechů.

Žlučníkové záněty trápí hlavně ženy, pomáhá sezamový olej
Pokud patříte mezi milovníky asijské kuchyně, nesmí u vás ve spíži chybět sezamový olej, který je součástí originálních receptur na exotická jídla. Na rozdíl od většiny ostatních olejů se dá použít i při tepelné úpravě pokrmů a má řadu příznivých zdravotních účinků. Často se používá při žlučníkové dietě. Esenciální mastné kyseliny, které obsahuje, jsou dobrou prevencí vzniku žlučových kamenů. Ty jsou z 90 % příčinou žlučníkových zánětů a ženy těmito obtížemi trpí 3krát častěji než muži. Obecně se problémy se žlučníkem týkají zejména lidí s nadváhou, kteří nesportují a konzumují hodně živočišných tuků. Sezamový olej se dá s úspěchem použít i při jaterní dietě, která je velmi podobná té žlučníkové. Pokud chtějí lidé využít všech zdravotních benefitů, které přináší konzumace tohoto oleje, měli by si dát pozor na zboží z obchodů s exotickými potravinami. „Výrobci z Asie často používají na lisování přepražená semena, která mají výraznější chuť. Olej tak ale přijde o všechny účinné látky," popsal Ladislav Hačecký, výkonný ředitel z české firmy Bohemia Olej z Kraslic na Sokolovsku, která produkuje bio panenské oleje lisované za studena. Firma nově vyrábí i sezamový olej a používá výhradně nepražená semena bílého sezamu. „Za hodinu zvládne náš lis vylisovat 8 kilo sezamu. Mechanickým lisováním se surovina zahřeje maximálně na 40 stupňů, a proto produkt splňuje kritéria pro označení extra panenský. Při vyšších teplotách by došlo ke ztrátě výživových látek."

Slunečnicový olej prospívá při onemocněních srdce a cév
Českým favoritem mezi oleji je slunečnicový. Z výzkumu Jarmily Hamerské, který vedla na Masarykově univerzitě, vyplynulo, že ho preferuje v teplé kuchyni 43 % respondentů. Na smažení však ve skutečnosti není vhodný, už při 180 °C se začíná přepalovat. Lepší je využít ho například na dochucení salátů a hodí se zejména v dietě, ve které pomáhá při prevenci kardiovaskulárních onemocnění. Obsahuje totiž vysoký podíl omega 6 nenasycených mastných kyselin, které ze všech mastných kyselin nejvíce snižují hladinu cholesterolu. Při problémech se srdcem je třeba dát si pozor na množství celkově přijímaného tuku a kalorií. Například v jedné lžíci slunečnicového oleje je 62 kalorií, v lžíci řepkového oleje je 99 kalorií. Co se týče energetické hodnoty potravin, je důležité uvědomit si, že mnohem vhodnější jsou přírodní potraviny s výživnými látkami než takzvané „prázdné" kalorie. Ty jsou součástí průmyslově upravených výrobků. Proto je vhodné sáhnout po extra panenských olejích. Ten slunečnicový vydrží stejně jako sezamový a konopný 9 měsíců. Skladováním v lednici se trvanlivost ještě prodlouží. Starý olej lidé poznají zejména podle nahořklé chuti. Naopak na závadu není zákal na dně. Je to známka toho, že látka nebyla chemicky rafinovaná.

Konopný olej obsahuje nejvíc zdravých kyselin
Semena technického konopí se řadí k takzvaným superpotravinám, a proto konopný olej bývá považován za nejzdravější z rostlinných olejů. Za toto označení vděčí nejvyššímu obsahu omega 3 a omega 6 nenasycených mastných kyselin. Tyto esenciální mastné kyseliny si tělo nedokáže samo vyrobit a člověk je musí přijímat z potravy. Zvláště důležitý je příjem omega 3 mastných kyselin. Studie vědců publikovaná v Evropském časopise klinické výživy prokázala, že denní příjem této látky je nedostatečný. Muži ve Francii a Řecku jí zkonzumují 0,6 gramu, naopak Islanďané přijmou 2,5 gramu. Doporučená denní dávka je 1 až 4 gramy. Konopný olej je vhodné zařadit do jídelníčku jako součást podpůrné diety na posílení imunity a při hojení zranění. Má protizánětlivé účinky a je nezbytnou součástí buněčných membrán. Lidé se nemusí používání konopného oleje bát, neobsahuje žádné psychoaktivní látky. To, že si tento olej cestu ke konzumentům našel, potvrzuje fakt, že ve společnosti Bohemia Olej patří k nejprodávanějším. „Ročně se ho prodá 500 litrů. Lidé často užívají jednu lžíci nalačno po ránu. Konopný olej není nijak chuťově výrazný, ale skvěle posílí imunitu," poradil Daniel Vlček z kraslické firmy Bohemia Olej.

Tip Deníku: Ke grilování patří hroznový olej

Podle statistik jsou nejvášnivějším národem „grilovačů" Američané. Na jednu domácnost tam připadá 1,4 grilu. Po celém světě se pak konají nejrůznější soutěže v grilování, které jen úspěšnost této kulinářské disciplíny potvrzují. Pozadu nejsou ani Češi.
Na základě spotřebitelských průzkumů českého trhu zjišťujeme, že pouhá 4 % lidí v životě negrilovala. Naprostá většina pak griluje i několikrát do roka. K tomu, aby bylo grilování úspěšné, nesmíme podcenit přípravu – ideální je upravit maso marinováním několik hodin před tepelnou úpravou. Který olej je k tomu nejvhodnější a zároveň si při grilování zanechá zdraví prospěšné látky? Obecně platí, že při samotném procesu grilování by se mělo šetřit tukem. Odborníci se shodují, že velká část olejů začíná při vysokých teplotách ztrácet svou chuť. Zdravé extra panenské oleje pak přichází i o tělu prospěšné látky, které z nich jinak získáváme při konzumaci olejů z pokrmů upravených při nižších teplotách. Neznamená to ale, že extra panenské oleje při grilování nenajdou své uplatnění.

Hroznový olej pro grilování, zdraví i krásu
Když se řekne maso, odborníkům z firmy Bohemia Olej z Kraslic na Sokolovsku se okamžitě vybaví hroznový olej. Báječně totiž doplňuje chuť mas i ryb. V kuchyni se vyznačuje jedinečnou vlastností zvyšování přirozené chuti jídla. „Také je vhodný pro smažení a grilování, protože má vysoký stupeň spalování, až 216 °C. I při takto vysoké teplotě si tedy jako jeden z mála olejů uchovává zdraví prospěšné látky," popisuje výhody hroznového oleje Daniel Vlček z firmy Bohemia Olej, která patří k několika málo českým výrobcům tohoto oleje z révy vinné. Odborníci se shodují, že hroznový olej je 50krát účinnější než vitamin E a 20krát účinnější než vitamin C.

Dále obsahuje vysoké množství kyseliny linolové, a je tedy účinný při boji s nadbytkem cholesterolu. V hroznovém oleji přijímá také naše tělo důležité nenasycené mastné kyseliny, vitaminy a minerály. Díky příznivému obsahu těchto látek pomáhá snižovat vysoký krevní tlak, zvyšuje metabolismus a má pozitivní vliv na ledviny. Konzumací hroznového oleje pomáháme zvyšovat také naši vnější krásu – zlepšuje totiž elasticitu pokožky, využívá se při léčbě akné a napomáhá při péči o suché a lámavé vlasy.

Marináda musí obsahovat tři složky
Šéfkuchaři si využití hroznového oleje v kuchyni pochvalují. Nejenže je vhodný pro přípravu studených pokrmů, například při dochucování salátů, ale také pro tepelnou úpravu pokrmů. Při grilování se tedy dá využít hned dvěma způsoby, při marinování a samotném grilování. Marinováním masa a ryb zachováme jejich šťavnatost. „Při přípravě marinády musí být přítomné tři složky: olej, kyselost a koření. Kyselost dodáme například jablečným octem a docílíme tak změkčení masa. Koření zase dodává masu chuť a olej konzervuje a dodává ten správný říz," radí Daniel Vlček. Zároveň dodává, že hroznový olej je pro marinování přímo ideální protože jako jeden z mála olejů dokáže prostoupit skrze tmavé maso.

Marinované maso nebo ryba jsou tedy připravené ke grilování, jak postupovat dál? Extra panenské oleje se vyznačují tím, že k přípravě pokrmů jich stačí jen pár kapek. To stejné platí i pro grilování.

Některé oleje jsou pro tento způsob přípravy naprosté tabu. Týká se to zejména lněného, konopného a řepkového oleje, které by se neměly vůbec zahřívat. Před samotným grilováním potřete rošt olejem, zabráníte tak připalování jídla.

Nezapomeňte na přílohu
Nezbytnou součástí grilování je také příprava příloh. Ke grilovanému masu i rybám se hodí prakticky cokoliv – grilovaná zelenina, opečený chléb, lehký zeleninový salát a mnoho dalších. Šéfkuchaři z Bohemia Olej doporučují například salát Horké léto. K němu potřebujete:
• 1 ks broskve
• 1 svazek rukoly
• 1 šálek nakrájené okurky
• 1 šálek směsi salátových listů
• 3 polévkové lžíce hroznového oleje

Do salátové mísy přidejte ke směsi salátových listů natrhanou rukolu, nakrájené okurky a na velké kostky nakrájenou broskev. Podle chuti osolte a opepřete, můžete dochutit také mletým chilli a sójovou omáčkou. Na závěr pokapejte několika kapkami hroznového oleje. Pro výjimečnou chuť pak můžete salát posypat jemně nakrájenými mandlemi.