Na jednu skutečnou událost připadá dvacet až třicet planých volání. S takovou situací se setkávají pracovníci tísňových linek v Karlovarském kraji. Potvrdil to i vedoucí krajského operačního střediska Jan Orava. „Při kapacitě dvaceti takzvaně ostrých událostí za den připadají čtyři sta zbytečných hovorů denně. Lidé buď prozvání tísňové linky, aby zjistili, zda jim funguje telefon, nebo volají omylem, když si spletou číslo například s taxi službou. Případů, kdy volají školáci o přestávkách z nudy, dělají si srandu a používají vulgárních výrazů, také není málo, “ doplnil Orava.
Podle jeho slov ale není takřka žádné nebezpečí, že by v důsledku planých hovorů mohl někdo jiný přijít o život. „Plané hovory naše linky neblokují. V případě, že jednoho operátora volá druhý člověk na lince, automaticky se hovor přepojí na volného operátora z jiné oblasti. Například z Karlových Varů se hovory přepustí do Plzně. Střediska se takto zálohují. Oproti minulosti to je docela pokrok, “ říká Orava.
„Rozhodně je to ale pro nás problém. Tyto hovory psychicky vyčerpávají naše zaměstnance. Celých devadesát procent všech hovorů jsou omyly nebo zneužití linek,“ posteskl si.
Bohužel, postihy za plané volání na tísňové linky nejsou příliš tvrdé. „Pokud člověk volá z pevné linky, během několika vteřin vidíme, kde je. Na ta místa jsme většinou při opakovaných voláních poslali hlídky policie, které jim snad domluvily. V případě planého výjezdu hrozí činiteli pokuta ve správním řízení. Pokud osoba volá z mobilního telefonu, zaměříme ho na přesnost pěti set metrů až několika kilometrů. To záleží také na mobilním operátorovi. Na náš podnět může v případě opakovaného zneužívání tísňových linek zahájit Český telekomunikační úřad správní řízení, kde hrozí vysoká pokuta. V budoucnu snad budou tresty tvrdší, “ dodává s nadějí v hlase Jan Orava.
S tvrdšími postihy souhlasí i námi oslovení obyvatelé Sokolova. „To je mi těch pracovníků líto. Kdyby za tyto vtípky byly vysoké pokuty, každý by si to rozmyslel,“ uvedla například Alena Somonová.