Jízda na elektrokoloběžkách má ovšem svá pravidla, a k těm samozřejmě jako k jízdě na kole platí i zákaz požití alkoholu nebo jiné návykové látky. A navíc, ne všude se s nimi stejně jako s koly konkrétně v Karlových Varech může, uživatelé by se proto měli například zcela vyhnout karlovarským kolonádám a jejich prostranství.
Co musí jezdec na elektrokoloběžce splňovat? „Uživatel elektrokoloběžky by měl dbát i na povinnou výbavu, která obsahuje minimálně dvě na sobě nezávislé účinné brzdy, zadní odrazku červené barvy, odrazky oranžové barvy na paprscích alespoň jednoho kola, v případě snížené viditelnosti světlomet svítící dopředu bílým světlem a zadní svítilnu červené barvy. Důležité je i oblečení, které si na kolo či koloběžku bereme. Doporučujeme zvolit výrazné či přímo reflexní oblečení, abychom byli dobře vidět i při zhoršeném počasí na mnohem větší vzdálenost,“ upozorňuje mluvčí policie Jan Bílek.

Mezi nejčastější přestupky uživatelů elektrokoloběžek v karlovarských ulicích podle něho patří především jízda po chodníku, stezkami pro chodce, po přechodech pro chodce nebo jízda tam, kam je vjezd cyklistům dopravními značkami zakázán. „Častá je i jízda na elektrokoloběžce bez osvětlení za snížené viditelnosti. Mezi časté prohřešky cyklistů můžeme uvést, že kolo nemá povinnou výbavu, nebo jezdí lidé vedle sebe,“ pokračuje mluvčí policie.
Opilci na koloběžku nepatří
Že si lidé myslí, že elektrokoběžku mohou použít v jakémkoliv svém stavu, svědčí i dopravní nehoda z loňského srpna. Třiačtyřicetiletý muž z Chebska byl tehdy natolik opilý, že se na koloběžce ani neudržel a při pádu se zranil tak, že musel být hospitalizován v nemocnici. „Muž jel v Mariánských Lázních ve směru na obec Drmoul, zřejmě nezvládl řízení a přejel do protisměru. Následně se snažil přejet zpět k pravému okraji vozovky, ale přitom najel na obrubník a po chvíli z koloběžky upadnul na pozemní komunikaci. Po příjezdu policejní hlídky se podrobil orientační dechové zkoušce na přítomnost alkoholu, která vyšla s pozitivním výsledkem 3,71 promile,“ připomíná mluvčí.
Jak konstatuje mluvčí karlovarského magistrátu Jan Kopál, Karlovy Vary zatím naštěstí nemají závažnější problémy s elektrokoloběžkami. „Ty se poměrně často týkají měst, která mají nějakou službu sdílených koloběžek, a kromě toho, že jich po městě jezdí hodně, tak je trápí také to, jak a kde je lidé po použití odkládají. U nás takový systém nefunguje, takže také tyto související problémy nemusíme řešit,“ říká mluvčí Kopál s tím, že žádné speciální zákazy pro jízdu na elektrokoloběžce v Karlových Varech zatím nejsou zavedeny. „Elektrokoloběžky stejně jako kola a všechna motorová či nemotorová vozidla nesmějí do kolonád a předkolonádních prostor,“ dodává Kopál.

Míst, kde by si lidé mohli v Karlových Varech elektrokoloběžky zapůjčit, příliš není. Jedním je například koupaliště Rolava. Ani tam ale zájemci nenarazí na klasické elektrokoloběžky. „K dispozici máme pouze takové ty větší modely, na nichž se musí člověk odrážet. Může si je zapůjčit na dvě nebo čtyři hodiny a nebo pak na celý den, kdy elektrokoloběžka vyjde na 950 korun. Dvě hodiny nabízíme za 450 korun,“ říká provozovatel půjčovny na Rolavě Lukáš Netík, který zdůrazňuje, že je lepší si elektrokoloběžku rezervovat s dostatečným předstihem.
Pokud si lidé chtějí půjčit klasickou koloběžku bez elektrického pohonu, mohou využít i půjčovnu Dronte, která s půjčovnou koloběžek začala už v roce 2016. „Zájem rok od roku ale roste. Letošní sezóna teprve začíná. V současné době disponujeme v půjčovně 40 koloběžkami,“ uvádí Vladimír Šeda z Dronte. Koloběžku si u nich zájemce může půjčit v každé loděnici, kterou Dronte provozuje, tedy v Kynšperku, Sokolově, Lokti i Karlových Varech. Pronájem na jeden den vyjde nyní na 255 korun. „Nejkratší doba je půlhodiny. Doporučujeme si koloběžku předem zarezervovat. Zálohy nevyžadujeme, stačí přijít s občanským průkazem. Platit se dá hotově i kartou,“ uzavírá zaměstnanec půjčovny.