Opuštěný hrad Hartenberg a okolní lesy zaplnili v pátek 22. června školáci z celého regionu. Studenti ISŠTE Sokolov spolu s pedagogy pro ně totiž připravili naučnou stezku. Školáci si během ní mohli v praxi ověřit své znalosti a dovednosti v oblasti fyziky, chemie, dějepisu, literatury či dalších oborů lidského bádání.


„Cílem je, aby se děti nejdříve seznámily s podstatou jevů kolem nás a na jednoduchých hrách si vyzkoušely, co nechápou před tabulí. A ideální je učit přírodní vědy v přírodě," sdělil ředitel integrované školy Pavel Janus. Ten byl osobně na jednom ze stanovišť, kde školáci zkoušeli svůj postřeh či odhad vzdálenosti.

Někteří z nich byli do úkolů zapálení, včetně svých doprovázejících učitelů. Byli však vidět i tací, kteří páteční akci s názvem Hartenberské školnění pojali jen jako pochoďák. Těch však bylo minimum. Zajímavé bylo, že do tajů fyziky či mechaniky pronikly i přítomné slečny. „Je to věda. jsem ráda, že naše třída jela, protože zde mnoho věcí lépe pochopím," řekla Isabella Krupková, která přijela z kraslické ZŠ.

Dalším byl osmák Miroslav Macek. „Na některých stanovištích byla makačka, ale i sranda. Na mysli mám přechod vody po dvou lanech. Jeden ze školáků tam spadl. Nemohlo to dopadnout jinak, než že ho ostatní odměnili hodně hlasitým smíchem," konstatoval Macek. Školáci obdivovali nejen technicky vyspělé věci, ale i jednoduché stroje, páku či kladku. Stanoviště se studenty a pedagogy je totiž představovala zábavnou formou.

Páku představili ve formě houpačky. Hodně plno bylo také na dvojité kladce. Tohoto jednoduchého pomocníka představili studenti jako houpačku, kterou právě přes kladky zavěšené na stromě vytahovali do výšky dle přání zájemců. Ti pak museli sami podle svého pocitu odhadnout, na které straně je třeba vyrovnávat stabilitu.

„Účast přislíbilo 850 žáků základních škol celého okresu, ale bylo jich možná více," dodal Janus.