V těsné blízkosti budoucího jezera Medard se bude možná po další dva až tři roky těžit uhlí. Záměr přednesli na čtvrtečním zastupitelstvu městyse Svatava zástupci těžařů Sokolovské uhelné. Plán je nazván Likvidace lomu Medard – Libík, změna 3. Zastupitelé Svatavy neměli proti tomuto záměru námitek, ovšem za dodržení několika podmínek.

„Prioritou je, aby se těžba co nejméně dotkla občanů Svatavy,“ řekla starostka městyse Kateřina Telínová. Uhlí se vozilo dříve po železničním svršku, který je však dávno zlikvidován. Nastává tak otázka, zda by se vyplatilo ho obnovit, či by doprava byla svedena na silnici vedoucí Svatavou. Aby mohly stroje těžit uhlí, musel by se také zajistit svah lomu proti případnému sesuvu. Plán těžby je na tři roky i s rekultivací, mělo by jít o jeden milion tun uhlí a Svatavě by do obecního rozpočtu přitekly z výtěžku zhruba tři miliony korun. Vedení Sokolovské uhelné mluví o celé věci jako o stadiu záměru. „Je to teprve hluboký začátek. Zatím pouze sondujeme, jaká by byla odezva, kdybychom chtěli v určitých lokalitách takzvaně dobrat zbytky uhlí,“ řekl vedoucí kanceláře generálního ředitele firmy Josef Michalský.

Jak upřesnil, těžaři zkouší a vymýšlejí, kde by byla případná těžba co nejméně konfliktní a jaké dopady by měla na okolí. „Nechceme vracet ráz krajiny do původní podoby. Naopak, snažíme se krajinu rekultivovat a všude kolem je vidět, že se nám to daří,“ konstatoval Michalský. Podle těžařů by měla zůstat celistvost prostoru nedotčena. Také mluví o následné doživotní stabilizaci terénu. A jak poukazují na závěr, trochu se liší od nedalekých severních Čech. „Jsme patrioti regionu. Hlavní je pro nás oboustranná dohoda,“ dodal Michalský. Občané Svatavy reagují opatrně. „S dopravou by byl asi problém. Byla by zde ale další práce, což je při avizovaném útlumu těžby dobrá zpráva,“ řekl jeden z obyvatel Svatavy, který je zároveň zaměstnancem Sokolovské uhelné.