Lidé chtějí zlepšení technologií nebo úplné zastavení linky. Sepsali dokonce petici a stížnosti, odeslali vzorky a ve středu vyvolali jednání s dotčenými orgány.

„Odeslala jsem vzorky prachu, který máme na sídlišti všichni na parapetu, a který tudíž poletuje ve vzduchu. Přišly mi výsledky rozboru a v nich se píše, že ve vzorku prachu je zvýšené množství olova a dále se v něm našly i úlomky střepů. A to vše tady dýcháme. Linka jede hlavně v noci a o víkendech a šíří i nesnesitelný zápach,“ říká jedna z účastnic jednání a obyvatelka Nového Sedla Jitka Jánová.

Samotné jednání v občanech moc naděje nevzbudilo. Hned na jeho začátku omluvil externí pracovník firmy AMT jejího jednatele. Musel podle jeho slov k lékaři. To vzbudilo v zaplněné zasedací místnosti nevoli přítomných lidí, kteří zoufale kroutili hlavami a upozorňovali na středeční stávku lékařů. Ihned na začátku tak padala ostrá slova a jednání se tu více, tu méně snažil moderovat tajemník městského úřadu.

Lidé argumentují tím, že linka jede i přes zákaz, který jí úřady udělily. Mají natočené videozáznamy zpoza plotu, jak linku plní pásové dopravníky hromadou střepů. Pokud kontaktují pracovníky životního prostředí a ti přijedou na místo, kde se musí nahlásit při vstupu do objektu, linku prý zaměstnanci okamžitě zastaví.

Ve středu vinili přítomní lidé pracovníky městského úřadu i úředníky chodovského stavebního odboru, dále hygienu i úředníky Karlovarského kraje a potažmo i inspekci životního prostředí z liknavosti.

Protistrany naopak přispěchaly s argumenty, že dělají, co mohou v mezích zákona konat.

Jakub Řehák, básník, esejista, držitel ceny Magnesia Litera, se představil v rámci projektu Spisovatelé do knihoven.
Spisovatelé do knihoven. Setkání druhé: básník Jakub Řehák

„Byly osloveny dotčené orgány státní správy, které se vyjádřily se svými podmínkami k možnému zkušebnímu provozu zmíněné linky. A podmínky jsou přísné včetně tvrdých postihů. Jsme před vydáním povolení stavebního úřadu na zkušební provoz linky,“ řekl Marek Vávra, který pro firmu vyřizuje jako externí pracovník povolení a jinou administrativu. Lidé si však stěžují, že provoz linky jede i bez potřebného povolení.

„K tomu se nechci vyjadřovat. Provozní záležitosti by vám zodpověděl jednatel firmy,“ dodal Vávra.
„My jsme na základě podnětů od občanů provedli několik kontrolních prohlídek. Zjistili jsme, že pravděpodobně došlo k pochybení či porušení povinností podle stavebního zákona. Podle stejného zákona postupujeme dál, a tudíž řešíme přestupek. V případě, že se prokáže naplnění skutkové podstaty, může dostat provozovatel pokutu stanovenou zákonem,“ řekl vedoucí stavebního odboru chodovské radnice Jiří Čepelák.

„Věřím, že se něco bude dít a vzduch bude čistý. Příslib mi však přijde jako nafouknutá bublinka, bohužel,“ říká místní obyvatelka Eva Sewaldová, která protestní akce začala před lety rozjíždět.

„Už jenom fakt, že nepřijel jednatel firmy AMT, svědčí o tom, že se nám firma vysmívá. Všichni dotčení by se tím měli ještě více zabývat,“ říká Jánová.