Průzkum kvality ovoce a zeleniny ve vybraných supermarketech uskutečnila minulý týden redakce Sokolovského deníku. Zaměřila se především na velké obchodní řetězce, které často ve svých reklamních letácích lákají zákazníky na nejrůznější akce a snižování cen právě u tohoto druhu zboží. A jaký byl výsledek? Pokud si v těchto dnech chce zákazník vybrat dobré citrusové ovoce, banány, papriky, rajčata nebo kořenovou zeleninu, tak vcelku pochodí. U tohoto sortimentu výraznější problémy nebyly. Horší to však bylo u brambor, které mnohdy odpuzovaly již svým vzhledem.

Plesnivé brambory jsme objevili například v prodejně Penny Market v Sokolově. Ve dvoukilovém balení nebyla jediná zdravá brambora. Špatné kusy se nacházely i v jiných pytlích. Při placení si pokladní plesnivé várky všimla.
„Vezměte si tam raději jiné brambory, tady v tom balení jsou samé plesnivé,“ zareagovala pohotově prodavačka. „Mně to nevadí, já to mám pro zvířata,“ padla odpověď. Na to pokladní odvětila: „No, to jedině, protože pro člověka to není,“ přiznala.

Kromě brambor zde byla plíseň také u petržele. Nezdravě zde vypadala asi tři balení. A jak jsou se sortimentem spokojení samotní zákazníci? „Já sem pro zeleninu nechodím, je tu balená, a tak si nemohu pořádně ani vybrat. Raději si proto zajdu do Kauflandu,“ řekla jedna z dotázaných.
A právě v sokolovském Kauflandu průzkum Deníku pokračoval. I tady na zákazníky čekaly napadené brambory. Dražší byly pěkné a zdravé. Mezi levnějšími bramborami konzumními a nabízenými volně už ale člověk musel hledat. „Co bychom také chtěli, za těch pár korun. Holt se v tom musíme prohrabat a pečlivě vybírat,“ řekl na místě jeden ze zákazníků.

Podobně to zřejmě funguje i u jablek. Ta za vyšší cenu bylo možné brát se zavřenýma očima. U levných by se ale člověk napálil. V hromadě žlutých paprik se objevila plíseň pouze u jedné. To se dalo říci i o rajčatech. Naopak více by zaměstnanci měli hlídat mrkev. I tady byly nějaké špatné.

Na základě nemilé zkušenosti s kvalitou nabízených brambor redakce oslovila centrálu obou řetězců. Na otázky však odpověděl jen tiskový mluvčí Kauflandu Michael Šperl.
„Jednou z nejvyšších priorit naší společnosti je nabízet svým zákazníkům výhradně čerstvé zboží, to se samozřejmě týká ovoce a zeleniny. Pro dosažení této priority má naše společnost zavedené systémy tak, aby čerstvost byla vždy zaručena. Naši zaměstnanci provádí několikrát denně kontroly čerstvosti, tak aby se eventuální nedostatky mohly ihned napravit a závadné zboží odstranit z prodeje. Ve Vámi zmíněném případě došlo v rámci kontroly pravděpodobně k přehlédnutí. Děkujeme pěkně za upozornění,“ sdělil Šperl. „Za tento fakt se zákazníkům omlouváme a je nám velice líto. Samozřejmě se postaráme o co nejrychlejší nápravu,“ dodal.

Nejlépe v hodnocení dopadl Plus Sokolov. Byla zde totiž znát pravidelná péče o vystavené zboží. I tady se však objevily ne příliš hezké brambory. Po oškrábání se však alespoň oproti předchozím kusům z konkurenčních obchodů daly uvařit a sníst. Ostatní sortiment byl dobře udržovaný.