VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Toxické kaly z ostravských lagun spálí na Sokolovsku

Ostrava – Problém ostravských lagun už nezajímá jen obyvatele města, které největší ekologická zátěž v zemi sužuje už několik desítek let. Velkým tématem je nově také na Sokolovsku v západních Čechách.

13.3.2018 1
SDÍLEJ:

Toxické kaly z ostravských lagun se spalují na Sokolovsku.Foto: Deník / Uher Aleš

Podle zjištění Radiožurnálu se bude toxický odpad likvidovat v areálu společnosti Sokolovská uhelná ve Vřesové. Přípravu technologie na spalování kalů už společnost potvrdila.

Mezi tamními obyvateli vesnice s 530 obyvateli vyvolala zpráva zděšení a vcelku logické obavy. „O tom, že by se to mělo pálit u nás, vůbec nic nevím. Vadí nám, že jsou to nebezpečné druhy odpadů,“ řekl Radiožurnálu místostarosta Vřesové Vlastislav Hlávka.

Toxické kaly z ostravských lagun se spalují na Sokolovsku.

Sám přitom společnost Sokolovská uhelná pochválil, jak se v minulosti postavila k problému zlepšení životního prostředí v okolí vesnice. „Vím, jak to tady vypadalo před 30 lety, a vím, jak to vypadá dnes.

Příroda se o hodně zlepšila, takže si myslím, že dělají hodně pro to, aby se ovzduší u nás zlepšovalo. Můj subjektivní názor je takový, že to je krok zpátky,“ uvedl Radiožurnálu Vlastislav Hlávka, kterému nejvíce vadí, že obec se o spalování dozvěděla až z médií.

Více ale podle všeho učinit nemůže. Povolení vydal krajský úřad. Firma AVE, která ropné kaly z Ostravy odváží, si stojí za tím, že nepochybila. „Dodržujeme všechny zákony, všechno děláme tak, jak se má. Koncové zařízení kvůli možným spekulacím zveřejníme až s prvním odvozem kalů,“ řekla Radiožurnálu mluvčí společnosti Ave Pavla Ivácková.

Ostravské laguny jsou pozůstatkem výroby ropných produktů, zejména ale odpadu z recyklovaných vyjetých motorových olejů společnosti Ostramo. Tvoří obsah kalových lagun, které jsou největší ekologickou zátěží v Česku. V roce 1996 se k likvidaci zavázal stát. Loni město Ostrava oznámilo, že zakázku na likvidaci získala už zmiňovaná pražská společnost AVE (AVE CZ odpadové hospodářství, s. r. o.), která má podle uzavřené smlouvy s garantem, jímž je státní podnik DIAMO, vytěžit a zlikvidovat celkem 91 562 tun kalů za cenu 429 milionů korun.

Definitivní vyřešení problémů s lagunami z Ostrama bude trvat ale ještě dalších devět let. I přesto, že s tím nesouhlasí město Ostrava. Před dvěma měsíci to zmínila náměstkyně primátora Kateřina Šebestová s odkazem na harmonogram státního podniku DIAMO. „Ten počítá s uskutečněním sanace území v letech 2022 až 2026. Pak mají následovat koncové úpravy lokality. Dokončení sanace podzemních vod je naplánováno až v roce 2027. A toto nám připadá neúnosné,“ uvedla Šebestová. Ostrava chce podle jejích slov maximálně zkrátit dobu, do kdy bude areál někdejší chemičky a rafinerie olejů pro město i jeho obyvatele nevyuživatelný.

Postup úpravy odpadů v lagunách
1. přetěžení surových kalů z laguny R3 do zavápňovací jímky
2. míchání s páleným vápnem aplikovaným speciální frézou
3. třídenní zrání (neutralizování) směsi kalů a vápna v jímce
4. přesun směsi na manipulační plochu a k místu nakládky (provzdušnění materiálu při nakládání urychluje proces zrání)
5. transport směsi na meziúložiště v prostoru laguny R1 v areálu
6. finální úprava bagry s třídicími lžícemi na využitelný odpad
7. nakládka upravených kalů a jejich odvoz k energetickému využití (likvidaci spálením)

Olejové laguny vznikaly v Ostravě od roku 1888

Pozůstatky výroby ropných produktů, zejména ale odpad z recyklovaných vyjetých motorových olejů, tvoří obsah kalových lagun, které jsou největší ekologickou zátěží v Česku.

JAKÁ JE JEJICH HISTORIE?
● V roce 1888 založil vídeňský průmyslník Max Böhm společně s bankovním domem M. Torsch a Söhne komanditní společnost Ostrauer Mineralöl-Raffinerie. Továrnu začali stavět nedaleko přívozského nádraží v místech, kde v minulosti bývaly rozsáhlé rybníky. Hlavním produktem nové firmy byl především petrolej potřebný do tehdejších osvětlovacích lamp. Těsně před první světovou válkou, v době, kdy podnik již vyráběl vedle petroleje benzin, mazací oleje, parafin a asfalt, Max Böhm svůj podíl prodal. Od roku 1921 byla přívozská rafinerie převedena na holandskou petrolejářskou společnost.
● Po obsazení Ostravy německou armádou nastal v přívozské rafinerii prudký obrat. Provozy byly modernizovány a rozšířeny pro potřeby války, vyráběl se zde především letecký benzin, mazací oleje pro tanky, auta a hlavně letadla. Při bombardování Ostravy v roce 1944 ani při osvobozovacích bojích nebyla zdejší rafinerie poškozena a jako jediná v Československu mohla hned po válce vyrábět pohonné hmoty a oleje. Ropa se dovážela z Rakouska, Rumunska a Íránu.
● V dalších letech se zde vyráběly nejlepší mazací oleje v celé republice. Mezitím ale vyrostly obrovské komplexy na zpracování ropy: Slovnaft v Bratislavě a Chemické závody v Litvínově. V Ostravě se tak recyklovaly použité motorové oleje. Zlom nastal v roce 1981, kdy se v této rafinerii přestala zpracovávat ropa. Odpady skladované za celou dobu činnosti podniku se ukládaly do kalových rybníků, které jsou v současné době nejhorší ekologickou zátěží v Evropě.
Situaci ještě zhoršily povodně v roce 1997, kdy voda z řeky Odry zalila i celý areál podniku Ostramo-Vlček. V roce 2001 byly v Přívoze naměřeny v ovzduší nejvyšší koncentrace vysoce jedovatých polychlorovaných bifenylů (PCB) v republice, přičemž jejich původ nebyl do dneška odhalen.
● Po roce 1989 nastalo handrkování o to, kdo má olejové laguny odstranit, ale hlavně kdo bude tento očistný proces platit. V roce 1996 se k likvidaci zavázal stát. Loni město oznámilo, že zakázku na likvidaci získala pražská společnost AVE CZ odpadové hospodářství, která má podle uzavřené smlouvy s garantem, kterým je státní podnik Diamo, vytěžit a zlikvidovat celkem 91 562 tun kalů za cenu 429 milionů korun. Likvidace kalů by měla být dokončena do roku 2020. (au, sn)

Autor: Aleš Uher

13.3.2018 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

SERVIS

Stavebnictví - Stavebnictví Zedník 18 000 Kč

Zedníci (kromě zedníků ohnivzdorného zdiva) Zedník. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18000 kč, mzda max. 25000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Způsob kontaktu uchazeče:, - telefonicky p. Roman Jirka 728 619 308 Po-Pá 08:00-18:00 hodin, , Upřesňující informace:, - vyučen v oboru, - praxe 2 roky, - zručnost, provádění kvalitní práce, - zateplování fasád, zdění příček Ytong, štukové omítky, , Pracovní doba: 07:00-16:30 hodin, , Zaměstnanecké výhody: prémie, dovoz a odvoz zaměstnance na místo práce, , Místo výkonu práce: Sokolovsko a v rámci působnosti. Pracoviště: Roman jirka, Dvořákova, č.p. 89, 356 01 Sokolov 1. Informace: Roman Jirka, +420 728 619 308.

Administrativa - Administrativa Administrativní pracovník 18 100 Kč

Všeobecní administrativní pracovníci Referent odboru dopravy Městského úřadu Kraslice, agenda registru vozidel, vydávání dokladů k vozidlům a posuzování technické způsobilosti vozidel. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18100 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Podmínkou přihlášení do výběrového řízení je podání PÍSEMNÉ PŘIHLÁŠKY se všemi náležitostmi do 29.6.2018 na Městský úřad Kraslice., Bližší informace uchazeči naleznou na www.kraslice.cz v sekci Úřední deska MěÚ Kraslice.. Pracoviště: Město kraslice, nám. 28. října, č.p. 1438, 358 01 Kraslice. Informace: Petra, DiS. Chlubnová, +420 352 370 420.

Zdravotnictví - Zdravotnictví Zubní lékař 45 000 Kč

Zubní lékaři bez specializace Lékař - stomatolog. Požadované vzdělání: vysokoškolské. Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 45000 kč, mzda max. 50000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Způsob kontaktu uchazeče:, - telefonicky p.Kadilaková I. 734 640 451 08:00-15:00 hodin, - e-mailem: kadilakova@nemosambulance.cz, , Upřesňující informace: vysokoškolské vzdělání - lékařská fakulta, stomatologická specializace , , Zaměstnanecké výhody: příspěvek na stravování, 5 dnů pracovního volna, , Pracovní doba: 07:30-16:00 hodin, , Místo výkonu práce: stomatologická ordinace, Karlovarský kraj. Pracoviště: Nemos ambulance s.r.o. -002, Slovenská, č.p. 545, 356 01 Sokolov 1. Informace: Iva Kadilaková, +420 734 640 451.

Stavebnictví - Stavebnictví Betonáři, železobetonáři 17 000 Kč

Betonáři, železobetonáři a příbuzní pracovníci Betonář, železář. Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 17000 kč. Volných pracovních míst: 6. Poznámka: Místo výkonu práce: Vintířov č.p. 176, , Požadavky: vyučení v oboru, Výhodou: vazačské a jeřábnické zkoušky, , Způsob kontaktu uchazečů: osobně, e-mailem, tekefonicky: pí Bc. Věra Milotová, tel.: 352 324 454, milotova@liapor.cz. Pracoviště: Lias vintířov, lehký stavební materiál k. s., 357 35 Chodov u Karlových Var 1. Informace: Věra Milotová, +420 352 324 454.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Dům dětí a mládeže v Ostrově na Karlovarsku.

Dům dětí a mládeže potřebuje novou střechu. Nedostává se ale řemeslníků

Vítězný tým.

Nejlepší tým vodních záchranářů má Cheb

Zlodějíček se vloupal do auta. Majitel mu to ale usnadnil

Ostrov – Pokoj si zřejmě nedá šestadvacetiletý zlodějíček, který krade opakovaně a tentokrát si vyhlédl zaparkované auto.

Růst průměrných mezd v regionu byl nejvyšší v Česku. Jenomže...

Karlovarský kraj - Nad strohou zprávou vydanou statistiky by se dalo jásat. Oznámili, že průměrná hrubá měsíční mzda v prvním čtvrtletí letošního roku dosáhla v Karlovarském kraji 26 287 korun. Což představovalo meziroční nárůst o 10,1 procenta.

OBRAZEM: Den záchranářů Karlovarského kraje

Rolava - Den záchranářů Karlovarského kraje se konal v rekreačním areálu Rolava už po jedenácté. I letos sem zamířily za atraktivním programem tisíce lidí.

Vlaky pro cyklisty vyjíždí. Svezou je podél oblíbené cyklostezky Ohře

Karlovarský kraj – Pro milovníky výletů v sedle bicyklu vypraví České dráhy v neděli 17. června zvláštní spoj, který bude, stejně jako v loňském roce, pravidelně jezdit o sobotách, nedělích a svátcích až do 30. září.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT