VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Toxické kaly z ostravských lagun spálí na Sokolovsku

Ostrava – Problém ostravských lagun už nezajímá jen obyvatele města, které největší ekologická zátěž v zemi sužuje už několik desítek let. Velkým tématem je nově také na Sokolovsku v západních Čechách.

13.3.2018 1
SDÍLEJ:

Toxické kaly z ostravských lagun se spalují na Sokolovsku.Foto: Deník / Uher Aleš

Podle zjištění Radiožurnálu se bude toxický odpad likvidovat v areálu společnosti Sokolovská uhelná ve Vřesové. Přípravu technologie na spalování kalů už společnost potvrdila.

Mezi tamními obyvateli vesnice s 530 obyvateli vyvolala zpráva zděšení a vcelku logické obavy. „O tom, že by se to mělo pálit u nás, vůbec nic nevím. Vadí nám, že jsou to nebezpečné druhy odpadů,“ řekl Radiožurnálu místostarosta Vřesové Vlastislav Hlávka.

Toxické kaly z ostravských lagun se spalují na Sokolovsku.

Sám přitom společnost Sokolovská uhelná pochválil, jak se v minulosti postavila k problému zlepšení životního prostředí v okolí vesnice. „Vím, jak to tady vypadalo před 30 lety, a vím, jak to vypadá dnes.

Příroda se o hodně zlepšila, takže si myslím, že dělají hodně pro to, aby se ovzduší u nás zlepšovalo. Můj subjektivní názor je takový, že to je krok zpátky,“ uvedl Radiožurnálu Vlastislav Hlávka, kterému nejvíce vadí, že obec se o spalování dozvěděla až z médií.

Více ale podle všeho učinit nemůže. Povolení vydal krajský úřad. Firma AVE, která ropné kaly z Ostravy odváží, si stojí za tím, že nepochybila. „Dodržujeme všechny zákony, všechno děláme tak, jak se má. Koncové zařízení kvůli možným spekulacím zveřejníme až s prvním odvozem kalů,“ řekla Radiožurnálu mluvčí společnosti Ave Pavla Ivácková.

Ostravské laguny jsou pozůstatkem výroby ropných produktů, zejména ale odpadu z recyklovaných vyjetých motorových olejů společnosti Ostramo. Tvoří obsah kalových lagun, které jsou největší ekologickou zátěží v Česku. V roce 1996 se k likvidaci zavázal stát. Loni město Ostrava oznámilo, že zakázku na likvidaci získala už zmiňovaná pražská společnost AVE (AVE CZ odpadové hospodářství, s. r. o.), která má podle uzavřené smlouvy s garantem, jímž je státní podnik DIAMO, vytěžit a zlikvidovat celkem 91 562 tun kalů za cenu 429 milionů korun.

Definitivní vyřešení problémů s lagunami z Ostrama bude trvat ale ještě dalších devět let. I přesto, že s tím nesouhlasí město Ostrava. Před dvěma měsíci to zmínila náměstkyně primátora Kateřina Šebestová s odkazem na harmonogram státního podniku DIAMO. „Ten počítá s uskutečněním sanace území v letech 2022 až 2026. Pak mají následovat koncové úpravy lokality. Dokončení sanace podzemních vod je naplánováno až v roce 2027. A toto nám připadá neúnosné,“ uvedla Šebestová. Ostrava chce podle jejích slov maximálně zkrátit dobu, do kdy bude areál někdejší chemičky a rafinerie olejů pro město i jeho obyvatele nevyuživatelný.

Postup úpravy odpadů v lagunách
1. přetěžení surových kalů z laguny R3 do zavápňovací jímky
2. míchání s páleným vápnem aplikovaným speciální frézou
3. třídenní zrání (neutralizování) směsi kalů a vápna v jímce
4. přesun směsi na manipulační plochu a k místu nakládky (provzdušnění materiálu při nakládání urychluje proces zrání)
5. transport směsi na meziúložiště v prostoru laguny R1 v areálu
6. finální úprava bagry s třídicími lžícemi na využitelný odpad
7. nakládka upravených kalů a jejich odvoz k energetickému využití (likvidaci spálením)

Olejové laguny vznikaly v Ostravě od roku 1888

Pozůstatky výroby ropných produktů, zejména ale odpad z recyklovaných vyjetých motorových olejů, tvoří obsah kalových lagun, které jsou největší ekologickou zátěží v Česku.

JAKÁ JE JEJICH HISTORIE?
● V roce 1888 založil vídeňský průmyslník Max Böhm společně s bankovním domem M. Torsch a Söhne komanditní společnost Ostrauer Mineralöl-Raffinerie. Továrnu začali stavět nedaleko přívozského nádraží v místech, kde v minulosti bývaly rozsáhlé rybníky. Hlavním produktem nové firmy byl především petrolej potřebný do tehdejších osvětlovacích lamp. Těsně před první světovou válkou, v době, kdy podnik již vyráběl vedle petroleje benzin, mazací oleje, parafin a asfalt, Max Böhm svůj podíl prodal. Od roku 1921 byla přívozská rafinerie převedena na holandskou petrolejářskou společnost.
● Po obsazení Ostravy německou armádou nastal v přívozské rafinerii prudký obrat. Provozy byly modernizovány a rozšířeny pro potřeby války, vyráběl se zde především letecký benzin, mazací oleje pro tanky, auta a hlavně letadla. Při bombardování Ostravy v roce 1944 ani při osvobozovacích bojích nebyla zdejší rafinerie poškozena a jako jediná v Československu mohla hned po válce vyrábět pohonné hmoty a oleje. Ropa se dovážela z Rakouska, Rumunska a Íránu.
● V dalších letech se zde vyráběly nejlepší mazací oleje v celé republice. Mezitím ale vyrostly obrovské komplexy na zpracování ropy: Slovnaft v Bratislavě a Chemické závody v Litvínově. V Ostravě se tak recyklovaly použité motorové oleje. Zlom nastal v roce 1981, kdy se v této rafinerii přestala zpracovávat ropa. Odpady skladované za celou dobu činnosti podniku se ukládaly do kalových rybníků, které jsou v současné době nejhorší ekologickou zátěží v Evropě.
Situaci ještě zhoršily povodně v roce 1997, kdy voda z řeky Odry zalila i celý areál podniku Ostramo-Vlček. V roce 2001 byly v Přívoze naměřeny v ovzduší nejvyšší koncentrace vysoce jedovatých polychlorovaných bifenylů (PCB) v republice, přičemž jejich původ nebyl do dneška odhalen.
● Po roce 1989 nastalo handrkování o to, kdo má olejové laguny odstranit, ale hlavně kdo bude tento očistný proces platit. V roce 1996 se k likvidaci zavázal stát. Loni město oznámilo, že zakázku na likvidaci získala pražská společnost AVE CZ odpadové hospodářství, která má podle uzavřené smlouvy s garantem, kterým je státní podnik Diamo, vytěžit a zlikvidovat celkem 91 562 tun kalů za cenu 429 milionů korun. Likvidace kalů by měla být dokončena do roku 2020. (au, sn)

Autor: Aleš Uher

13.3.2018 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

SERVIS

Gastronomie - Gastronomie Pomocníci v kuchyni 13 000 Kč

Pomocníci v kuchyni Pomocná síla v kuchyni. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 13000 kč, mzda max. 16000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Způsob kontaktu uchazeče:, - telefonicky Miroslav makovička 777 167 324 Po-Pá 10:00-16:00 hodin, - e-mailem: makovicka@statek-bernard.cz, , Pracovní doba: dle domluvy, , Místo výkonu práce: Statek Bernard, Šachetní 135, královské Poříčí, 357 41. Pracoviště: Správa pamětihodností s.r.o., Šachetní, č.p. 135, 356 01 Sokolov 1. Informace: Miroslav Makovička, +420 777 167 324.

Řemeslné práce - Řemeslné práce Truhlář 16 000 Kč

Truhláři (kromě stavebních) a pracovníci v příbuzných oborech Truhlář - výroba nábytku. Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 16000 kč, mzda max. 21000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Upřesňující informace:, - praxe s prací s masivem, , Způsob kontaktu:, - telefonicky - 777 167 324, Ve všední dny od 9:00 hod. - 15:00 hod., - e-mailem - makovicka@statek-bernard.cz. Pracoviště: Správa pamětihodností s.r.o., Šachetní, č.p. 135, 356 01 Sokolov 1. Informace: Miroslav Makovička, +420 777 167 324.

Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič nákladního automobilu 20 000 Kč

Řidiči nákladních automobilů (kromě tahačů) Řidič/Skladník (ŘP sk. C). Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 25000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Způsob hlášení uchazečů:, , - osobně: na adrese: Dobrovského 535, Dolní Rychnov, - telefonicky: Zubková Michaela 352 673 667 v době od pondělí - pátek, 7:00 - 15:00 hodin, - e-mailem: fakturace@qstavebniny.cz, , Upřesňujicí informace:, , Požadujeme: řidičský průkaz sk.C, , Kontaktní osoba: Zubková Michaela, , Pracovní doba: 6:30 - 15:00 hodin, 8:00 - 17:00 hodin, , Místo výkonu práce: Dobrovského 535, Dolní Rychnov. Pracoviště: Q stavebniny s.r.o. - 001, Dobrovského, č.p. 535, 356 04 Dolní Rychnov. Informace: Michaela Zubková, +420 352 673 667.

Stavebnictví - Stavebnictví Zedník 18 000 Kč

Zedníci (kromě zedníků ohnivzdorného zdiva) Zedník. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18000 kč, mzda max. 25000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Upřesňující informace:, - ŘP skupiny B, - praxe v oboru vítána , - spolehlivost, - chuť pracovat, , Prováděné práce:, - omítky, zateplení fasád, obklady, dlažby, rekonstrukce, , Způsob kontaktu:, - osobně - po telefonické domluvě, - telefonicky - 604 144 078, Po - Pá 7:30 - 16:00 hod., - e-mailem - vlachstav@seznam.cz. Pracoviště: Jiří vlach - 002, Hřbitovní, č.p. 534, 356 04 Dolní Rychnov. Informace: Romana Vlachová, +420 604 144 078.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Dům dětí a mládeže v Ostrově na Karlovarsku.

Dům dětí a mládeže potřebuje novou střechu. Nedostává se ale řemeslníků

Vítězný tým.

Nejlepší tým vodních záchranářů má Cheb

Zlodějíček se vloupal do auta. Majitel mu to ale usnadnil

Ostrov – Pokoj si zřejmě nedá šestadvacetiletý zlodějíček, který krade opakovaně a tentokrát si vyhlédl zaparkované auto.

Růst průměrných mezd v regionu byl nejvyšší v Česku. Jenomže...

Karlovarský kraj - Nad strohou zprávou vydanou statistiky by se dalo jásat. Oznámili, že průměrná hrubá měsíční mzda v prvním čtvrtletí letošního roku dosáhla v Karlovarském kraji 26 287 korun. Což představovalo meziroční nárůst o 10,1 procenta.

OBRAZEM: Den záchranářů Karlovarského kraje

Rolava - Den záchranářů Karlovarského kraje se konal v rekreačním areálu Rolava už po jedenácté. I letos sem zamířily za atraktivním programem tisíce lidí.

Vlaky pro cyklisty vyjíždí. Svezou je podél oblíbené cyklostezky Ohře

Karlovarský kraj – Pro milovníky výletů v sedle bicyklu vypraví České dráhy v neděli 17. června zvláštní spoj, který bude, stejně jako v loňském roce, pravidelně jezdit o sobotách, nedělích a svátcích až do 30. září.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT