VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Toxické kaly z ostravských lagun spálí na Sokolovsku

Ostrava – Problém ostravských lagun už nezajímá jen obyvatele města, které největší ekologická zátěž v zemi sužuje už několik desítek let. Velkým tématem je nově také na Sokolovsku v západních Čechách.

13.3.2018 1
SDÍLEJ:

Toxické kaly z ostravských lagun se spalují na Sokolovsku.Foto: Deník / Uher Aleš

Podle zjištění Radiožurnálu se bude toxický odpad likvidovat v areálu společnosti Sokolovská uhelná ve Vřesové. Přípravu technologie na spalování kalů už společnost potvrdila.

Mezi tamními obyvateli vesnice s 530 obyvateli vyvolala zpráva zděšení a vcelku logické obavy. „O tom, že by se to mělo pálit u nás, vůbec nic nevím. Vadí nám, že jsou to nebezpečné druhy odpadů,“ řekl Radiožurnálu místostarosta Vřesové Vlastislav Hlávka.

Toxické kaly z ostravských lagun se spalují na Sokolovsku.

Sám přitom společnost Sokolovská uhelná pochválil, jak se v minulosti postavila k problému zlepšení životního prostředí v okolí vesnice. „Vím, jak to tady vypadalo před 30 lety, a vím, jak to vypadá dnes.

Příroda se o hodně zlepšila, takže si myslím, že dělají hodně pro to, aby se ovzduší u nás zlepšovalo. Můj subjektivní názor je takový, že to je krok zpátky,“ uvedl Radiožurnálu Vlastislav Hlávka, kterému nejvíce vadí, že obec se o spalování dozvěděla až z médií.

Více ale podle všeho učinit nemůže. Povolení vydal krajský úřad. Firma AVE, která ropné kaly z Ostravy odváží, si stojí za tím, že nepochybila. „Dodržujeme všechny zákony, všechno děláme tak, jak se má. Koncové zařízení kvůli možným spekulacím zveřejníme až s prvním odvozem kalů,“ řekla Radiožurnálu mluvčí společnosti Ave Pavla Ivácková.

Ostravské laguny jsou pozůstatkem výroby ropných produktů, zejména ale odpadu z recyklovaných vyjetých motorových olejů společnosti Ostramo. Tvoří obsah kalových lagun, které jsou největší ekologickou zátěží v Česku. V roce 1996 se k likvidaci zavázal stát. Loni město Ostrava oznámilo, že zakázku na likvidaci získala už zmiňovaná pražská společnost AVE (AVE CZ odpadové hospodářství, s. r. o.), která má podle uzavřené smlouvy s garantem, jímž je státní podnik DIAMO, vytěžit a zlikvidovat celkem 91 562 tun kalů za cenu 429 milionů korun.

Definitivní vyřešení problémů s lagunami z Ostrama bude trvat ale ještě dalších devět let. I přesto, že s tím nesouhlasí město Ostrava. Před dvěma měsíci to zmínila náměstkyně primátora Kateřina Šebestová s odkazem na harmonogram státního podniku DIAMO. „Ten počítá s uskutečněním sanace území v letech 2022 až 2026. Pak mají následovat koncové úpravy lokality. Dokončení sanace podzemních vod je naplánováno až v roce 2027. A toto nám připadá neúnosné,“ uvedla Šebestová. Ostrava chce podle jejích slov maximálně zkrátit dobu, do kdy bude areál někdejší chemičky a rafinerie olejů pro město i jeho obyvatele nevyuživatelný.

Postup úpravy odpadů v lagunách
1. přetěžení surových kalů z laguny R3 do zavápňovací jímky
2. míchání s páleným vápnem aplikovaným speciální frézou
3. třídenní zrání (neutralizování) směsi kalů a vápna v jímce
4. přesun směsi na manipulační plochu a k místu nakládky (provzdušnění materiálu při nakládání urychluje proces zrání)
5. transport směsi na meziúložiště v prostoru laguny R1 v areálu
6. finální úprava bagry s třídicími lžícemi na využitelný odpad
7. nakládka upravených kalů a jejich odvoz k energetickému využití (likvidaci spálením)

Olejové laguny vznikaly v Ostravě od roku 1888

Pozůstatky výroby ropných produktů, zejména ale odpad z recyklovaných vyjetých motorových olejů, tvoří obsah kalových lagun, které jsou největší ekologickou zátěží v Česku.

JAKÁ JE JEJICH HISTORIE?
● V roce 1888 založil vídeňský průmyslník Max Böhm společně s bankovním domem M. Torsch a Söhne komanditní společnost Ostrauer Mineralöl-Raffinerie. Továrnu začali stavět nedaleko přívozského nádraží v místech, kde v minulosti bývaly rozsáhlé rybníky. Hlavním produktem nové firmy byl především petrolej potřebný do tehdejších osvětlovacích lamp. Těsně před první světovou válkou, v době, kdy podnik již vyráběl vedle petroleje benzin, mazací oleje, parafin a asfalt, Max Böhm svůj podíl prodal. Od roku 1921 byla přívozská rafinerie převedena na holandskou petrolejářskou společnost.
● Po obsazení Ostravy německou armádou nastal v přívozské rafinerii prudký obrat. Provozy byly modernizovány a rozšířeny pro potřeby války, vyráběl se zde především letecký benzin, mazací oleje pro tanky, auta a hlavně letadla. Při bombardování Ostravy v roce 1944 ani při osvobozovacích bojích nebyla zdejší rafinerie poškozena a jako jediná v Československu mohla hned po válce vyrábět pohonné hmoty a oleje. Ropa se dovážela z Rakouska, Rumunska a Íránu.
● V dalších letech se zde vyráběly nejlepší mazací oleje v celé republice. Mezitím ale vyrostly obrovské komplexy na zpracování ropy: Slovnaft v Bratislavě a Chemické závody v Litvínově. V Ostravě se tak recyklovaly použité motorové oleje. Zlom nastal v roce 1981, kdy se v této rafinerii přestala zpracovávat ropa. Odpady skladované za celou dobu činnosti podniku se ukládaly do kalových rybníků, které jsou v současné době nejhorší ekologickou zátěží v Evropě.
Situaci ještě zhoršily povodně v roce 1997, kdy voda z řeky Odry zalila i celý areál podniku Ostramo-Vlček. V roce 2001 byly v Přívoze naměřeny v ovzduší nejvyšší koncentrace vysoce jedovatých polychlorovaných bifenylů (PCB) v republice, přičemž jejich původ nebyl do dneška odhalen.
● Po roce 1989 nastalo handrkování o to, kdo má olejové laguny odstranit, ale hlavně kdo bude tento očistný proces platit. V roce 1996 se k likvidaci zavázal stát. Loni město oznámilo, že zakázku na likvidaci získala pražská společnost AVE CZ odpadové hospodářství, která má podle uzavřené smlouvy s garantem, kterým je státní podnik Diamo, vytěžit a zlikvidovat celkem 91 562 tun kalů za cenu 429 milionů korun. Likvidace kalů by měla být dokončena do roku 2020. (au, sn)

Autor: Aleš Uher

13.3.2018 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

SERVIS

Obchod - Obchod Prodavač, prodejce 16 500 Kč Prodavači potravinářského zboží Prodavač/ka. Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 16500 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Kontakt:, - e-mailem : vitkova@musp.cz, - telefonicky : 736 500 112 pí. Simona Vítková, , Požadavky:, - praxe v obchodě výhodou, příjemné vystupování, samostatnost, spolehlivost, flexibilita, potravinářský průkaz, základní znalost PC, , Nabízíme:, - dlouhodobou perspektivu v prosperující společnosti, možnost profesního růstu, vstupní zaškolení, nevyučené v oboru zaučíme, máme zde přátelský kolektiv, nástup je možny ihned , - stravenky v hodnotě 70 Kč, bonusy, volné neděle , , Náplň práce:, - příprava zboží k prodeji, prodej a nabídka zboží, obsluha zákazníků, spolupráce s vedením prodejny. Pracoviště: Zeman maso - uzeniny, a.s.-001, Chebská, č.p. 897, 357 51 Kynšperk nad Ohří. Informace: Simona Vítková, +420 736 500 112. Obchod - Obchod Ostatní pomocní pracovníci 14 000 Kč Pomocní pracovníci obchodního provozu Pomocní pracovníci obchodního provozu. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 14000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Způsob kontaktu uchazeče:, - osobně na adrese Hraničná 9, 358 01 Kraslice - každý čtvrtek od 16h - 18h, - telefonicky: +420 602 525 690 - Ing. Pham Hai Duc, , Upřesňující informace: , - znalost vietnamského jazyka výhodou, , Zaměstnanecké výhody:, - obědy zdarma. Pracoviště: Thi ngoc ha truong-001, 358 01 Kraslice. Informace: Ing. Pham Hai Duc, +420 602 525 690. Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič nákladního automobilu 20 000 Kč Řidiči nákladních automobilů, tahačů a speciálních vozidel Řidič nákladního vozu. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 30000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Způsob kontaktu uchazeče:, - osobně třída Osvoboditelů č.p. 434, 357 31 Horní Slavkov, - e-mailem kovoslegr@volny.cz, - telefonicky 352 688 743 Šlégr Pavel, , Upřesňující informace:, ŘP skupiny C+E, profesní průkaz sk. C+E, karta řidiče., Praxe řidiče z povolání výhodou., NJ na komunikační úrovni výhodou (není podmínkou)., Kontrola a vedení záznamů o provozu vozidla., Loajalitu, samostatnost, pečlivost, obratnost, šetrné zacházení se svěřenou technikou., , , Pracovní doba: dle domluvy, , Místo výkonu práce: třída Osvoboditelů č.p. 434, 357 31 Horní Slavkov. Pracoviště: Šlégr, s.r.o., třída Osvoboditelů, č.p. 434, 357 31 Horní Slavkov. Informace: Pavel Šlégr, +420 352 688 743. Ochrana a ostraha - Ochrana a ostraha Ostatní pracovníci ostrahy a 22 240 Kč Pracovníci vězeňské služby Strážný ve služební hodnosti referent, hodnostní označení rotný. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 22240 kč, mzda max. 30910 kč. Volných pracovních míst: 4. Poznámka: Způsob kontaktu uchazeče:, - telefonicky na tel: 352 660 204, - e-mailem: zbrejchova@vez.hsl.justice.cz, , Požadujeme:, - Uchazeč musí podle z. č. 361/2003 Sb. splňovat následující podmínky:, - občanství České republiky, - věk nad 18 let, - bezúhonnost, - střední odborné vzdělání s výučním listem, - zdravotní, osobnostní a fyzickou způsobilost k výkonu služby, - není členem politické strany nebo politického hnutí, - nevykonává živnostenskou nebo jinou výdělečnou činnost, , Nabízíme : , - NÁBOROVÝ PŘÍSPĚVEK ve výši 100 000,- Kč, - služební poměr na dobu určitou 3 roky se zkušební dobou 6 měsíců, po složení služební zkoušky je dále služební poměr na dobu neurčitou, , Zaměstnanecké výhody:, - možnost čerpání bezúročných půjček z fondu kulturních a sociálních potřeb, - rodinnou i dětskou, letní i zimní rekreaci ve vlastních rekreačních zařízeních, - sportovní vyžití (vlastní posilovna, sauna), - možnost ubytování, závodní stravování, - šest týdnů dovolené, - sportovní vyžití (vlastní posilovna, sauna) , , Místo výkonu práce: Vězeňská služba České republiky, Věznice Horní Slavkov, ulice Hasičská 785, 357 31 Horní Slavkov. Pracoviště: Vězeňská služba české republiky - věznice h. slavkov, Hasičská, č.p. 785, 357 31 Horní Slavkov. Informace: Zuzana Brejchová, +420 352 660 204.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Karlovarské letiště může sloužit k výcviku pilotů civilních letadel

Na poslední letošní plavbu z Kynšperka do Sokolova se vydalo na 70 vodáků. Tam zahrály kapely a víla zamkla pro letošek Ohři.
14

Super! Chválili poslední letošní plavbu na Ohři vodáci

Přelezl plot, násilím vnikl do chatky a sebral kolo

Habartov - Krádež jízdního kola má v Habartově na svědomí třiatřicetiletý zloděj.

Senioři se budou učit v nové Akademii umění a kultury

Habartov – Provoz Akademie umění a kultury zahajuje od letošního roku Základní umělecká škola v Habartově. Určena je přitom nejen pro místní seniory, ale také zájemce z širokého okolí. Přihlásit se je možné ještě do konce září.

Stezka bude pohodlná i pro in-line, kostky nahradí asfalt

Kraslice - Stezka pro pěší u hranic v Kraslicích, kterou hojně využívají cyklisté, pěší i bruslaři, se dočká nového povrchu. Zámkovou dlažbu nahradí asfalt. Po výměně povrchu přitom bruslaři volají už roky. Půjde totiž o první delší úsek v Kraslicích a okolí, kam bude možné vyrazit na in-line.

Okolí ZŠ Dukelská čeká revitalizace

Karlovy Vary – Okolí Základní školy Dukelská v centru Karlových Varů čeká rozsáhlá revitalizace.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT