Máte dva stejné dárky? Je vám něco malé nebo naopak velké? Nefunguje něco z elektroniky, kterou jste našli pod stromečkem? Nezoufejte. Obchodníci by vám měli při reklamaci vyjít vstříc. Existuje několik rad a zákonných postupů, ale je známo, že není nad to, když na sebe narazí dva slušní lidé.

„Byla jsem v sokolovském Tescu vrátit vánoční dárek. Zní to možná neuvěřitelně, ale sešly se mi pod stromečkem dvě televize. Manažer prodejny byl velmi vstřícný a vrátil mi peníze," popsala svou zkušenost Ladislava Fedorová.

Zkoušeli jsme volat i do několika textilních obchodů v sokolovském obchodním centru Michal.

„Přineste nepoškozené zboží s visačkami a účtem z pokladny, vyměníme vám ho za jiné. Popřípadě se domluvíme na jiném způsobu řešení," znělo z většiny obchodů. Jediné, co se prodejcům nelíbilo, byla výměna spodního prádla.

„Zde máte bohužel smůlu," hlásila jedna z prodavaček.

Jinou kapitolou je nefungující zboží. Podle občanského zákoníku existují v případě vady zboží následující možnosti, jak situaci řešit. Jedná se o nárok na odstranění vady zboží, přiměřenou slevu z kupní ceny nebo na odstoupení od smlouvy. Jde o případy, kdy obchod nemá na výměnu stejný výrobek, který zákazník reklamuje.

„Pokud prodávající tvrdí, že jste povinni akceptovat jiný způsob vyřízení reklamace, nenechte se oklamat. Není-li možné provést výměnu, vzniká vám právo na odstoupení od kupní smlouvy," podotýká Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

Jak však dodává závěrem, nic ovšem nebrání tomu, aby se prodávající se spotřebitelem dohodli na odlišném postupu, pokud s tím obě strany souhlasí.