Cesta ke školnímu vzdělávacímu programu na ZUŠ bylo název první celostátní setkání učitelů partnerských pilotních škol, které se uskutečnilo ve dnech 3. a 4. května v lázeňském hotelu Thermal v Karlových Varech.

Cílem tohoto setkání bylo připravit širokou a otevřenou platformu pro diskusi k tvorbě rámcového vzdělávacího programu pro umělecké obory základního uměleckého vzdělávání a následně pro pilotáž tvorby školních vzdělávacích programů.
Součástí setkání byly panelové diskuse nad očekávanými výstupy jednotlivých uměleckých oborů a vzdělávacích zaměření v hudebním oboru. O velkém zájmu učitelů o tuto formu komunikace svědčil počet účastníků – z 38 ZUŠ jich přijelo celkem 151.
Slavnostní formu konference předznamenalo vystoupení jazzového orchestru Swingdows ze ZŠ a ZUŠ Karlovy Vary pod vedením pana Jindřicha Volfa ve foyeru před kongresovým sálem.


Vlastní program setkání uvedla a poté moderovala Mgr. Helena Plitzová, hlavní garant programu, vedoucí karlovarského pracoviště Národního institutu pro další vzdělávání. V úvodní části dále vystoupili hosté konference Ing. Kamil Řezníček, radní Krajského úřadu Karlovarského kraje, Ing. Martina Klánová, vedoucí odboru školství KÚ KK, Jindřiška Kudrlová, prezidentka Asociace ZUŠ, a PhDr.Ilona Juhásová, předsedkyně Krajské umělecké rady ZUŠ KK a ředitelka ZUŠ Chodov.


Pracovní část konference otevřela Prezentace současného stavu dokumentu RVP ZUV, kterou komentovali hlavní lektoři Bc. Jiří Stárek, Luboš Lisner a Mgr. Alexandros Charalambidis (Výzkumný ústav pedagogický Praha).
Po přestávce se účastníci rozdělili do pracovních skupin podle jednotlivých uměleckých oborů. Diskusní fóra v této fázi vedli garanti Aleš Chalupský – hudební obor, Jana Neubergerová – taneční obor, Mgr. Irena Konývková – dramatický obor a PaedDr. Josef Zedník – výtvarný obor.

Učitelé živě a věcně komentovali a upřesňovali znění očekávaných výstupů a snažili se najít odpovědi na otázky:

1. Dokážete si u každé věty z očekávaných výstupů představit konkrétní činnost nebo jednání žáka? U kterých ne?
2. Dokázali byste rozčlenit očekávané výstupy do jednotlivých ročníků?
3. Uveďte, co vám při práci a vzájemné komunikaci dělalo nejvíce problémů?

Stejně zodpovědně pokračovaly diskusní dílny ještě v pátek po zahájení druhého dne
jednání. Poté se opět všichni pedagogové sešli v konferenčním sále, aby zde garanti jednotlivých oborů seznámili všechny přítomné se závěry dílen a následovala prezentace návrhu struktury školního vzdělávacího programu s komentářem J. Stárka.


Z auto–evaluačního dotazníku vyplynulo opodstatnění karlovarského setkání pro další pokračování tvorby RVP ZUV a jeho pilotování zejména proto, aby se připravovaná změna v základním uměleckém vzdělávání skutečně dotkla těch, kteří budou jejími nositeli, tj. učitelů základních uměleckých škol.
Celostátní setkání připravili a podpořili: NIDV Karlovy Vary, Krajský úřad Karlovarského kraje, Krajská umělecká rada ZUŠ KK, ZUŠ Chodov, Stavební společnost Hubert s.r.o. a LH Thermal Karlovy Vary.